Followers

Monday, February 22, 2010

Mari belajar Bahasa Al-Quran


Okay,baiklah sekalian murid.pada kali ini kita akan membincangkan tentang isi kandungan al-quran:) haa..fahamkah anda dengan apa yang anda baca selama ini?jika ya..bagus! syabas! anda memang hebat! jika tidak..banyakkan lagi belajar ye..baiklah! apakah yang dikatakan dengan bahasa al-quran? siapa tahu?? cepat angkat tangan:D wink2..ye..betul..betul la tuh...erk..jap2..apa yang betul? kah kah kah *tak lawak okay!




Hoho..ye la...mari saya cerita serba sedikit yang saya dengar..macam ni..seperti yang diketahui,al-quran menggunakan bahasa arab..ye..betul la tu,tapi bahasa arab di dalamnya adalah arab yang sangat unik,sungguh istimewa,macam orang arab sendiri pun tak faham even tu bahasa arab...get me??erm..erkk itu apa yang diberi tahu oleh ustazah b.arab saya la..okay2! tak mahu ulas lebih banyak sebab saya pun masih kekurangan ilmu tentang ini ( masih berusaha meningkatkan) takut2 nnt tersilap..dah tak pasal2 kena saman...haaa hamek ko!

Mcam ni..saja je ..nak cakap yang yaya ni masa mula2 nak ambil third languange( which is compulsory for those yang degree kt uitm:D ) ada la banyak pilihan macam:-
1) french
2)jepun
3)german
4)arab
5)mandarin
Yang no 5 tu memang famous..wa cakap lu...sampai lecturer pun xcukup..siap ada kelas tambahan..punyela semua orang excited nak belajar cakap mandarin..konon2nya senang nak dapat kerja la..apa la..itu la..ini la.. bla bla bla..


Yang kita ni terkial2..sebab dalam hati teringin la jugak (memang dah pasang cita2 nak ambil mandarin mula2 dulu) :P

Tapi dah tak boleh nak register memandangkan kelas sangat padat and murid2 dah melebihi ye..so,dengan perasaan pilu dan hampa...errr tringt lagu khai - dambaan pilu la pulak...humm..
okay2..next!(dengan nada macam kt kaunter )huhu..

sambung balik,:P
Ha..kita ni..terkial2..sebab sedihla kan ..nak ambil mandarin,dah FULL,nak amek bahasa german? hummmp

Harapan la weyh..gila la..memang hebat..gua tabik siapa yang ambil tu..menurut lecturer,bahasa itu perlu dilontarkan dengan nada yang agak kasar ( imagine muka org cakap dengan air liur tepercik2)... lebih kurang macam tu la..

Dah dengar mcam tu..belit2 lidah nak belajar..baik ambil bahasa yang ada benefit pada kita sekarang dan di masa hadapan...hoho...seperti bahasa arab:) wink2
* sbnarnya b.arab tu pilihan terakhir...sbb kunon2 nak ambil bahasa jepun...bajet nk jadi kiut macam diorang...haha

Paling tak pun,macam ni:P

Tapi lecturer kata..jangan pandang rendah weyh..oooo...u bajet u amek bahasa jepun,u cakap b.arab ni kuno la???i dengar okay u all kata belakang...arrghh lantakla...yang penting,

First = secara tak sedar bahasa ini mudah difahami kerana banyak ayat b.melayu yang dipinjam dari perkataan arab.

Second= i belajar bahasa syurga okay!* smbil tunjuk talk to da hand nye sign

Third= at least i senang nak score sebab dalam tulisan pun ala2 tulisan jawi je..yang u all tu?haha..kan dah susah..macam bentuk dah yaya tengok..

Forth=nnt dah grad,boleh kerja kat dubai:D yeay! kaya taw:P "( ahahhahaha tamak giler) ye la..architecture kat sana membangun..

Even nowadays banyak syarikat besar sekarang hire people to ajar dorang punya workers b.arab..supaya dapat kerja kat dubai..haaa see! ive told u...( jgn pandang rendah )




Haha...terkeluar idea pasal entri ni sbb esok ada quiz bahasa..hahahha amek ko..masa cuti maen2 lagi..( waa apa pun tak revise ni...)takpe..nnt kita share2 la answer..:P sharing is caring wut ...ahaks...pergi dulu ye..kena buat research pasal history sket..:D bye2!

p/s : saja selit a bit of my b.arab notes..so anda boleh imagine how easy it is :D

2 comments:

  1. ssh gak nk ckp arab ni.. putar belit lidah jd yea.. xD

    ReplyDelete
  2. tak rugi yaya. belajarlah. even sekarang pun di saudi nih berlambak pekerja profesional dari malaysia datang. gaji sudah tentulah riban-riban. lagipun, belajar bahasa arab, lama2 sedap baca quran. satu perkara yang sangat tak merugikan malahan pelaburan buat akhirat. oke!~ salam perkenalan.

    ReplyDelete